Vente & Verlinde, Vriend & Vriend

Albert Verlinde - Foto: Geert van Tol
Bassie en Adriaan, Barend en Van Dorp, Vroom en Dreesmann, Victor en Rolf of misschien Spongebob en Patrick? Met welk duo valt het koppel Vente en Verlinde te vergelijken? Er valt een stilte. Plots hebben de zakelijk en creatief directeur dé oplossing: “Hou het maar op Vroom en Victor”.

Zo groots en opvallend Hello Dolly, Annie en Hamelen zijn, zo bescheiden is het kantoorgebouwtje van producent V&V Entertainment. Het nog jonge bedrijf van Albert Verlinde en Roel Vente huist niet in een kapitale villa of statig grachtenpand in Amsterdam, maar in een eenvoudig gebouwtje, nederig genesteld tussen grote fabriekspanden op een uitgestrekt industrieterrein in een nieuwe Bossche wijk. Toch is het imago van het theaterproductiebedrijf omgekeerd evenredig aan de status van het kantoorpand. Elke productie die het duo Verlinde en Vente op de planken brengt doet van zich spreken. Neem als voorbeeld de musical Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer? Die trok uiteindelijk ruim 220.000 bezoekers. “Maar de start was moeizaam”, glimlacht creatief directeur Albert Verlinde. “Wij moeten lang naar successen toewerken. Veel langer dan Joop van den Ende. Maar zijn bedrijf bestaat dan ook al 35 jaar. Ik merk dat we nu razendsnel goodwill aan het opbouwen zijn. Voor Annie hebben we, voor het eerst in ons vijfjarig bestaan, al een lijst met theaters waar we zullen staan.” Zakelijk directeur Roel Vente schuift bij aan de eettafel die dient als Verlindes werkplek. “Afkomstig uit ons vorige huis”, lacht Albert, terwijl hij op het robuuste eikenhout tikt. “Jaha, we zijn nog steeds zuinig ingesteld. Een instelling die we hebben overgehouden aan onze begintijd.”

Creatief manager
Maar de tijd van sappelen lijkt voorbij voor V&V Entertainment. Het bedrijf heeft inmiddels twaalf personeelsleden in dienst, waaronder sinds twee maanden een creatief manager. Toch nemen de uren die Verlinde en Vente in hun organisatie steken niet af. “Onze tijd wordt anders ingedeeld; de activiteiten zijn anders”, analyseert Roel. “Vroeger hielden we ons bezig met casting, commercie, technische zaken, marketing, alles. Nu is onze blikveld breder.” “We delegeren meer en houden de grote lijnen in de gaten”, vult Verlinde aan. “En richten ons meer op het ontwikkelen van nieuwe initiatieven.” Roel Vente: “Vroeger zat ik de hele dag met mijn hoofd in de cijfertjes. Nu focus ik me meer op de hoofdlijnen. En toch staan we nog steeds heel dicht bij onze producties. Als het aan ons ligt, zal dat altijd zo blijven.”

Albert Verlinde: ‘Ik liep op hoge poten de Amstel af’

Ingevlogen
Albert Verlinde is slechts één dag per week op het kantoor van V&V Entertainment aanwezig: op maandag. “Dan kom ik ingevlogen”, grinnikt Verlinde met zijn van RTL Boulevard zo bekende lach. Businesspartner Roel Vente wijst op het belang van de gezamenlijke kantoordag. “We geven hier het startschot voor de week. Dan bespreken we ieders plannen en activiteiten, die we vervolgens gedurende de week uitvoeren en op vrijdag samenvoegen. En de maandag erop overleggen we weer samen. Een cyclus die uitstekend werkt.” Vente is fulltime in de weer voor het productiehuis, Verlinde schat dat hij veertig procent van zijn tijd aan V&V besteedt. “Maar reëel is dat natuurlijk honderd procent, want eigenlijk ben ik er altijd mee bezig. Ik heb talrijke connecties in de showbizzwereld, kan veel lobbyen en zit heel erg in het whisper-circuit, zodat ik snel op ontwikkelingen in kan springen. Daar kan ons bedrijf zijn voordeel mee doen. Toen ik voor RTL een musicalshow presenteerde ben ik bijvoorbeeld tegen René van Kooten aangelopen. Hij vertolkte in Hamelen met veel succes de rol van Bertram Bierenbroodspot. Door mijn contacten kom ik de juiste artiesten tegen. En mensen spreken mij aan. Gelukkig ben ik daar wel wat harder in geworden: als ik er geen brood in zie, zeg ik tegenwoordig gerust ‘nee’.”

Vlekkenwerking
Na vijf jaar verkeert V&V in de fase waarin het bedrijf zelf persoonlijkheden ‘creëert’. Verlinde: “We zijn begonnen met Piaf, de musical. Dat werd onverwacht een vliegende start; er kwamen in totaal 115.000 bezoekers op af. We dachten: van alleen een musical kun je niet leven, laten we er andere theaterproducties aan toevoegen. We namen toen liedjes- en toneelvoorstellingen in ons programma op. Nu creëren we zelf mensen: Jos Brink, Willeke Alberti, Jamai, het zijn grootheden die bij V&V horen. Vanuit de ‘basisvlek’, de theatervoorstelling, zijn we er steeds meer activiteiten bij gaan doen: cd’s, dvd’s, sponsoractiviteiten, zakelijke arrangementen. De vlekkenwerking floreert!”

Paniek
Albert en Roel, en hun levenspartners Onno Hoes en Berend Dinkla, kennen elkaar bijna twaalf jaar. Hun eerste kennismaking is een geestig verhaal, dat al jaren in het circuit wordt doorgefluisterd. Albert lacht hartelijk als we er naar vragen. “Het was op Koninginnedag en we stonden in de menigte bij de Amstel Taveerne. Ik presenteerde Showtime bij SBS en Roel werkte bij een platenmaatschappij. Ik raakte met Roel aan de praat en ook Onno en Berend waren in een innig gesprek verwikkeld. Je kent het: op zo’n dag eet je weinig en drink je veel. En dat pakt fout uit. Ik vond dat Onno en Berend wel heel close met elkaar communiceerden. Er ontstond een knallende ruzie en ik liep op hoge poten de Amstel af. Er was paniek! De dag erna belde Roel me keurig op met de vraag of er niks kapot was gegaan. Dat was niet het geval.” Het incident was het begin van een hechte vriendschap en jaren later ook van een zakelijke verbondenheid. Verlinde: “Ik had de rechten van Piaf gekocht en overwoog wat ik daar het beste mee kon doen. Ik hoorde dat Roel niet lekker in zijn vel zat bij het bedrijf waar hij destijds werkte. Van mij dachten ze dat ik alleen maar een sprekende pop was. Ik bedacht me dat Roel wellicht een nieuwe uitdaging kon vinden in het produceren van theaterproducties en dat ik de erkenning kon vinden die ik zocht. Zo is onze zakelijke samenwerking geboren. Roel werkte bij een verzekeringsmaatschappij en ik presenteerde Shownieuws. We troffen elkaar dagelijks twee uurtjes in Amsterdam, tegenover het kantoor van SBS. We besloten ieder vijftigduizend gulden in ons nieuwe bedrijf te investeren. En ja, dan moeten de partners toch meebeslissen.”

Roel Vente: ‘Ik zat de hele dag met mijn hoofd in de cijfertjes’

Raad van adviseurs
Op die manier kreeg het jonge V&V een heuse raad van adviseurs bestaande uit Onno Hoes en Berend Dinkla. De directie en de raad belegden aanvankelijk onregelmatig officiële bijeenkomsten, maar plannen tegenwoordig trouw ieder half jaar een sessie in. Roel: “We maken er meteen een gezellig weekendje van. We trekken dan met z’n vieren naar een leuke stad, boeken kamers in het mooiste hotel en reserveren een tafeltje in het beste restaurant. Wij zijn daar dan de enigen die een agenda naast het bord hebben liggen, maar het kan niet anders: in ons bedrijf worden grote risico’s genomen en die moet je met elkaar bespreken.” Onno – gedeputeerde bij Provinciale Staten van Noord-Brabant – en Berend – hoofd kredietverlening van ABN Amro in Zuid-Nederland – voeden hun partners met goede adviezen. Ze zijn eerlijk en billijk, vinden Verlinde en Vente. “Daarom werkt deze constructie ook zo goed: iedereen kan alles zeggen. Er zijn geen fronten tussen de twee stellen.” Roel: “Onno en Berend hebben ieder hun eigen expertise. Ze weten goed waar het over gaat, op zakelijk gebied, maar ook op het creatieve vlak.” “Berend is de analyticus van ons vieren”, vertelt Albert. “Bij nieuwe ideeën moeten we hem soms uit de persoonlijke risicosfeer halen. Als hij twijfelt, vragen we hem: wat vind je van dit plan als je je persoonlijke belang loslaat en er puur zakelijk naar kijkt? ‘Doen!’, roept hij dan. Bij onze eerste productie was de regisseur al volop aan de slag toen Berend plots zei: ‘Die regisseur, wat heeft die eigenlijk gedaan?’ Ik weet het nog goed: ik was net thuis friet aan het bakken en riep: godver… beginnen we nu weer helemaal van voren af aan? Tja, dat is Berend. Roel en ik hebben een soort onderbuikgevoel dat het wel gaat lukken, Berend is de bankier.”

Corrigeren
Elkaar niet ontzien en waar nodig corrigeren is een van de sterke punten van directie en raad van advies. Ook Albert Verlinde moest al eens een ‘berisping’ incasseren. “Ik deed V&V er bij. Met theater verdien ik lang niet wat ik met televisie incasseer. Dan zei ik tijdens een overleg: ik weet niet of ik wel met V&V door blijf gaan. Dat was bij iedere vergadering vaste prik. Na de derde keer zei Berend: het werkt niet als jij steeds weer zegt dat je gaat stoppen. En gelijk had ie!”

Ondernemer
V&V heeft een grote invloed gehad op de levens van de grondleggers. En de komende jaren zal die impact alleen nog maar toenemen, verwachten ze. Roel en Berend zijn verhuisd van Amstelveen naar Vught. “Ik ben nu nog meer als ondernemer bezig, nog vaker op kantoor”, stelt Vente vast. “De reistijd die ik won met de verhuizing, stop ik nu in het bedrijf. En ’s avonds ga ik vaak beroepsmatig naar het theater. Zo is werk nooit echt werk. Maar als ik niet oplet, heb ik dadelijk geen tijd meer over voor de rest van de wereld. Dan word ik een ééndimensionale entrepreneur. En daar pas ik voor. Dus hebben we onlangs maatregelen getroffen. Kijk, Berend en ik hebben geen kinderen. Dus zijn familie en vrienden heel belangrijk voor ons. Aan hen ga ik meer tijd besteden: even langslopen of bellen voor een goed gesprek. Berend heeft mij de afgelopen jaren alle ruimte gegeven voor mijn bedrijf, nu laat ik hem vrij voor zijn carrière. En de weekenden zijn voor ons tweetjes, dan leven we intensief samen.” Ook voor Albert zijn de weekenden heilig. “Binnenkort vier ik mijn 25-jarig ondernemersjubileum. Ik heb al die tijd gebuffeld. Nu zoeken we naar meer rust. Ook omdat we een kindje zullen krijgen. Dat heeft alle aandacht en liefde nodig. En een nanny zien we niet zitten. We willen tijd maken voor elkaar en ons kind. Onno plant meer thuiswerkdagen in. En ik heb een noodscenario klaar liggen voor als de adoptie rond komt. Neehee, over die plannen wil ik nog niets zeggen. Maar er komt wel meer ruimte voor V&V.”

Vriend & Vriend
Enkele maanden geleden heeft het viertal achter V&V – volgens Verlinde en Vente ook een afkorting van Vriend & Vriend – besloten het bedrijf nieuwe groei-impulsen te geven. Roel: “Er kwam zand in de machine, dat merkten we allebei. We kwamen vast te zitten in onze eigen trajecten. We voelden aan dat we op een andere manier moesten gaan werken. Tijdens een vergadering met Onno en Berend hebben we toen overlegd of we de zaken moesten stabiliseren of dat we juist moesten gaan groeien. We hebben voor het laatste gekozen. We gaan meer de diepte in: niet meer titels brengen, maar meer tickets per voorstelling verkopen, meer sponsors vinden en een nog betere kwaliteit brengen.” “We hebben besloten dat we het bedrijf naar voren willen duwen”, vertelt Albert in de deuropening. Hij staat op het punt naar Hilversum af te reizen. Als hij even later onderweg is naar Boulevard moet Roel het doen met een kartonnen evenbeeld van zijn zakenpartner. De papieren Albert staat licht grijzend en verdacht stil in een hoekje van het kantoor. ‘Vroom’ blijft in Den Bosch achter om de zaken te behartigen, ‘Victor’ begeeft zich weer in het whisper-circuit.

2005 © Tekst: Adri van Esch- Foto: Geert van Tol

 

 

Twitter

Loading..