Vele tientallen jaren had de Efteling geen bruisend hart. Het middelpunt van het attractiepark was open en leeg. Nu ligt er Symbolica, het Paleis der Fantasie. “We hebben de Efteling een kloppend hart gegeven”, zegt hoofdontwerper Sander de Bruijn trots.
In 1955 ontwierp Anton Pieck voor de speeltuin van de Efteling een winkeltje met de naam ‘In den Hoorns des Overvloeds’. De dakgevels van dit stalletje op het naar Pieck vernoemde plein worden gevormd door de bekende gedraaide hoorn die uitpuilt van de lekkernijen. In het hart van de Efteling staat nu een ook een hoorn des overvloeds: Symbolica. De nieuwe familieattractie van het park in Kaatsheuvel is één grote hoorn vol adembenemende decors, fantasierijke attributen en speciale effecten die nauwelijks tijdens een enkel ritje te bevatten zijn voor de menselijke zintuigen.
Leeg plein
Een tochtje door het Paleis der Fantasie levert een explosie aan beelden, indrukken en ervaringen op. Het kolossale paleis verwent de ogen met tot in de puntjes afgewerkte decors, daagt de vingers uit om de interactieve schermpjes in de voertuigen aan te raken, streelt de oren met koninklijke muziek en prikkelt de neus met bijvoorbeeld de geur van pannenkoeken. “Ik ben uiterst tevreden met het eindresultaat”, glimlacht Sander de Bruijn, hoofd van het ontwerpteam, als we hem pal voor de uitgang van de attractie vragen hoe hij naar deze nieuwe hoorn des overvloeds van de Efteling kijkt. “Symbolica is absoluut meer dan geslaagd. Denk je eens in: als we twee jaar geleden samen dit gesprek op dit parkbankje hadden gevoerd, zouden we nu aankijken tegen een omvangrijk, grotendeels leeg plein. De Brink was het hart van de Efteling, maar het was geen hart. Het klopte niet. Symbolica heeft de Efteling een hart gegeven.”
Enorme traditie
“Überhaupt een darkride maken voor de Efteling was de grootste uitdaging die ons te wachten stond”, vertelt De Bruijn. “De Efteling met z’n enorme traditie aan sprookjesvolle attracties, met reeds bestaande geweldige darkrides als Fata Morgana en Droomvlucht, daar een nieuwe beleving voor bedenken, ontwerpen, bouwen en openen, dat was heel bijzonder en zonder twijfel de grootste uitdaging.”