Soms lijkt het over en uit voor een attractie, een themazone of zelfs een heel pretpark. De faciliteiten zijn uit de tijd, de beleving is achterhaald, de verf is afgebladderd en de kleuren zijn vervaagd. Bezoekers zien het aanbod niet meer zitten. Tijd om de handdoek in de ring te gooien? Welnee, zeggen experts. Attracties, eetgelegenheden en zelfs complete parken kunnen makkelijk een grondige upgrade krijgen. In een nieuw jasje kunnen ze er weer jaren tegen.
Tijdens vakbeurs IAAPA Expo Europe die in Amsterdam werd gehouden gaven deskundigen hun visie op het succesvol revitaliseren van faciliteiten in een park. Steve Rhys van de Canadese designfirma Forrec somde de redenen op waarom toeristische ondernemingen willen en moeten vernieuwen: “Het park wil groeien of zaken verbeteren. Het heeft er grond bij gekregen of ziet zijn bezoekers veranderen. En natuurlijk wil een bedrijf concurreren.”
Forrec neemt een park dat aan renovatie toe is steeds door de bril van de gast onder de loep. “We kijken wie de bezoekers zijn en wat ze willen”, vertelt Rhys. “Dat laatste is niet moeilijk: gasten geven hun voorkeur altijd met hun achterwerk aan. Als ze iets leuk vinden, gaan ze er zitten. Doen ze dat niet, is een attractie, restaurant of terras vaak leeg, dan moet er iets veranderen. Heel simpel! Wij komen dan in actie en maken een plan dat niet voor drie jaar geldt, maar voor zeker tien jaar. Met als uitkomst dat gasten langer blijven, vaker terugkomen en meer besteden.”
Madurodam: van statisch naar interactief
Eén van de meest aansprekende voorbeelden van hoe een park succesvol vernieuwd kan worden is Madurodam. “De schaalmodellen van het beroemde miniatuurstadje op de grens van Den Haag en Scheveningen zien er al meer dan zestig jaar perfect uit”, zegt Dim Hemeltjen van het Rotterdamse M2Leisure. “Maar het werd statisch en bezoekers hielden de kleine Nederlandse gebouwen steeds sneller voor gezien. Madurodam wilde de gasten langer vasthouden en schakelde ons in.”
“Madurodam wist wat het wilde, wij realiseerden het. We maakten dertig interactieve plekken met de schaalmodellen in de hoofdrol. Bij de Deltawerken moeten twee kinderen samen de keersluizen sluiten en op de bloemenveiling bieden de gasten zelf mee op de tulpen en rozen. Het hele gezin helpt – als een echte Hansje Brinker – de gaten in de dijk te dichten. Kinderen blussen het vuur op een schip in de Rotterdamse haven en pap en mam moeten pompen. En ik heb met mijn kleine neefjes containers op de vrachtboot gezet, wat nog niet zo gemakkelijk is. Het resultaat van de complete metamorfose van Madurodam is verbluffend. Vroeger vonden kinderen het miniatuurstadje al na een uur saai, nu willen ouders na een paar uurtjes weg, maar de kinderen niet. Missie geslaagd. En dat het bezoekersaantal is toegenomen, is mooi meegenomen.”
Meer vernieuwing dan nieuwbouw
Michel Linet-Frion werkte voor Walt Disney Imagineering en Compagnie des Alpes, eigenaar van onder meer de Walibi-parken en het Dolfinarium. Tegenwoordig is hij creative director bij Pierre & Vacances Center Parcs. “Ik ben in mijn werkzame leven meer geconfronteerd geweest met vernieuwing dan met nieuwbouw”, blikt hij terug. Hij komt met enkele voorbeelden: “Het beroemde wassenbeeldenmuseum Grévin in Parijs heeft een lange geschiedenis. Het trok veel bezoekers, maar niemand kwam nog eens terug. We moesten innoveren, maar dat kon niet: er was geen ruimte en de historische panden mochten niet worden uitgebreid. Toen hebben we het hele gebouw leeggehaald en alles compleet nieuw opgebouwd.”
Een vergelijkbaar verhaal gaat op voor het Dolfinarium in Harderwijk: “Iedereen kent het, maar het herhalingsbezoek nam af. Ook daar was amper ruimte voor uitbreiding. En net als bij Grévin hebben we toen de volledige uitstraling veranderd. Bij Center Parcs hadden we het probleem dat de restaurants het steeds slechter deden. Het plan was om er plekken van te maken waarvoor de mensen graag uit hun cottages zouden komen. Niet met slechts enkele decoratie, maar met emotie en beleving. De gasten worden meegevoerd in een verhaal en komen zo los van het leven van alledag.”
Zolang je mensen kunt boeien, blijven ze eten
Voor de gedaantewisseling van de restaurants schakelde Center Parcs het Nederlandse bedrijf Albron in. “Mensen willen een belevenis, ook als ze eten”, concludeert Albron’s Ernest van de Voort. “En zeker bij Center Parcs. Dat is immers bekend geworden om het subtropische zwemparadijs, waar je je ook kunt vermaken als het buiten regent of sneeuwt. Binnen schijnt altijd de zon, en dat wilden we ook in de restaurants bereiken. Zolang je mensen kunt boeien met verhalen, blijven ze eten en drinken.”
“We plakten op de restaurants Pizza é Pasta het verhaal van Nonna, een Italiaanse vrouw die zelf haar pizza’s bakt op het houtvuur en persoonlijk haar pasta’s bereidt. En Fuego is een mystieke vuurtempel waar de indianen hun goden aanbidden. Het is er donker en mysterieus. Gasten krijgen er bij binnenkomst een olielamp, een plattegrond en een rantsoen – een beker popcorn – mee. Ze moeten zelf hun tafeltje zoeken. Zo hebben we van de restaurants kleine theaters gemaakt waar de gasten meespelen in het spel.”
Niemand ontkomt aan vernieuwen en verfraaien
Veranderende weersomstandigheden door global warming, gewijzigde gezinssamenstellingen, de ontwikkeling van de technologie, de steeds kleiner wordende wereld en de concurrentie tussen retail en entertainment, het zijn allemaal elementen die er voor zorgen dat niemand ontkomt aan het verversen, het vernieuwen en het verfraaien van het product. Een frisse insteek, een intensieve upgrade of een volledige metamorfose zorgen er voor dat een attractie of park nog tientallen jaren mee kan en succesvol blijft. •
2014 © Tekst: Adri van Esch – Foto’s: Adri van Esch, Madurodam
Uit Pleisure World Magazine, november 2014