Max & Moritz: dubbele achtbaan in de Efteling

Meer dan tweehonderd ‘powered coasters’ staan er wereldwijd in attractieparken. In de Benelux stonden er al drie en er is er nu één bij, of eigenlijk twee: de dubbele elektrische achtbaan Max & Moritz in de Efteling.

‘Een powered’, zo wordt een elektrisch aangedreven achtbaan liefdevol genoemd. In de catalogus staat de baan te boek als ‘powered coaster’. De twee belangrijkste fabrikanten zijn het Duitse Mack Rides en het Italiaanse Zamperla. Samen verkochten ze ruim tweehonderd van deze achtbanen wereldwijd. Sinds 20 juni zijn er twee nieuwe bijgekomen: de blauw en de groene baan van Max & Moritz in de Efteling.

Diverse voordelen

Een powered coaster heeft diverse voordelen ten opzichte van een achtbaan die gedreven wordt door zwaartekracht. De treinen hoeven niet vanaf grote hoogte losgelaten te worden – immers een elektrische motor zorgt voor de aandrijving – en dus is er geen tientallen meters hoge liftstellage noodzakelijk. De baan blijft relatief dicht bij de grond, meestal tussen vijf en vijftien meter. Een pluspunt is ook dat de trein in snelheid kan variëren, een eigenschap waar in de Efteling slim gebruik van is gemaakt. Voertuigen op een powered coaster kunnen indien gewenst ook achteruit rijden.

Sneller tweede rondje

De Efteling is de nieuwste locatie van liefst twee powered coasters afkomstig van Mack Rides. Max & Moritz heeft twee sporen: een blauwe voor Max en een groene voor Moritz. Iedere baan is driehonderd meter lang. De treinen kunnen per uur zo’n tweeduizend gasten vervoeren. Het thema van de achtbaan is gebaseerd op een Duits beeldgedicht over de twee kwajongens Max en Moritz, die de inwoners van hun dorp tot wanhoop drijven met hun kattenkwaad. Eén van de streken van de twee broertjes is dat ze de treinen bij terugkomst in het station een extra ‘boost’ geven, waardoor het tweede rondje met hogere snelheid wordt afgelegd.

Koekoeksklokkenwerkplaats

Max & Moritz is speciaal bedoeld voor families met kinderen vanaf een meter lengte. “In plaats van in de iconische Bobsleebaan – die top vorig jaar op deze plek stond – kunnen jonge bezoekers nu in Max & Moritz hun eerste achtbaanervaring opdoen”, zegt parkdirecteur Fons Jurgens. “Het is een heel eigentijdse en echte Efteling-attractie geworden. Rondom de attractie en tijdens de doldwaze rit door het Alpenlandschap maken bezoekers kennis met verschillende streken van Max en Moritz.” Het verhaal over de twee kwajongens stamt uit 1865 en is van de hand van schrijver en dichter Wilhelm Busch. Als Frau Schmetterling haar twee zonen na het zoveelste kattenkwaad voor straf opsluit in haar koekoeksklokkenwerkplaats proberen ze met zelfgebouwde zeepkisten te ontsnappen. En de bezoekers ontsnappen met hen mee.

Ouderwetse locomotief

Al in 1984 had de Efteling een oogje laten vallen op de powered coaster van Mack. Het eerste exemplaar werd in dat jaar gebouwd in Europa-Park, de showroom van de Duitse attractiebouwer. De Alpenexpress Enzian in Rust was een ouderwetse locomotief die charmante wagonnetjes trok, iets wat destijds ook als heel geschikt voor de Efteling werd gezien. Het park in Kaatsheuvel koos echter voor de Bob. Die attractie werd in 2019 ontmanteld en op de vrijgekomen locatie in het Anderrijk kwam nu toch nog een powered coaster.

Onderscheidend

De powered coaster – of Blauer Enzian, zoals de familieachtbaan aanvankelijk in de catalogus van Mack Rides stond – is een veelverkochte attractie. De Efteling heeft met Max & Moritz geen unieke achtbaan binnen de poorten gehaald; in Nederland staat al een powered coaster (Dynamite Express in Drievliet) en in België staan er zelfs twee (Bob Express in Bobbejaanland en De Draak in Plopsaland). Het verhaal dat de Efteling aan de attractie heeft gekoppeld en de thematisering maken dat deze dubbele powered coaster zich toch onderscheidt van alle andere exemplaren.

Duitse degelijkheid

Max & Moritz is een product van Mack Rides. Samen met de fabrikant uit het Zwarte Woud werkte de Efteling aan onder meer de bijzondere, als zeepkisten vormgegeven treinen. Mack leverde sinds 1985 al ruim dertig powered coasters, verspreid over de hele wereld, maar veel ook in Europa. Op Parkplanet.nl zetten we de bekendste elektrisch aangedreven achtbanen van Mack op een rijtje.

► Naar het artikel op Parkplanet.nl