Voor de World’s Fair die in 1964 in New York gehouden werd, bedacht Walt Disney de boottocht It’s a Small World. Precies vijftig jaar later blikt imagineer Tracy Eck terug op de iconische attractie die nu op vijf plaatsen in de wereld miljoenen mensen betovert. Tracy zag It’s a Small World voor het eerst op de Wereldtentoonstelling en is tegenwoordig regelmatig te vinden in de Parijse versie van de attractie.

Honderden zingende kinderen in de kenmerkende decors van tientallen landen en continenten, begeleid door een onuitwisbaar melodietje. It’s a Small World is een attractie die je een leven lang bijblijft. Dat geldt letterlijk voor Tracy Eck, art director bij Disneyland Paris en als kind getuige van de eerste rondjes die de bootjes van It’s a Small World maakten. Tracy bezocht met haar familie de World’s Fair van New York in 1964. “Ik was zes jaar en enkele indrukken staan me nog bij alsof het gisteren was. Allereerst de treinreis, dat was heel speciaal. De reis ging van Boston naar New York en mijn zusje en ik hadden een eigen slaapcoupé. Dat was ontzettend spannend. Een gebeurtenis van formaat in ons nog jonge leventje.”

Imagineer Tracy Eck

Disney-imagineer Tracy Eck

Drommen mensen, waar je ook keek

De World’s Fair – die twee seizoenen duurde – trok in totaal 51 miljoen bezoekers. Tracy Eck herinnert zich inderdaad nog het vele volk dat op de been was. “Drommen mensen, waar je ook keek. Het enige wat ik me naast de treinreis en de drukte nog herinner van vijftig jaar geleden was It’s a Small World. Dat was het prachtigste dat ik als klein kind ooit gezien had. Ik herinner me geen details, maar de impressie die de attractie achterliet is nooit meer verdwenen.”

Sterke band met de attractie

“Natuurlijk herinner ik me ook de muziek”, vertelt Tracy Eck. “Die is zo simpel en puur. In 1999 werd ik imagineer bij Disney en bezocht ik It’s a Small World weer en alle herinneringen kwamen terug. Nee, het idee voor een loopbaan bij Disney stamt niet uit 1964. Ik was te jong om aan een carrière bij Disney te denken. Mijn familie kwam nooit in een Disney-park, dus het duurde tot 1999 voor ik weer een wereldreis maakte door It’s a Small World. Heel even was ik weer jong. Ik merkte dat mijn band met de attractie heel sterk was.”

Walt Disney bij de maquette van It's a Small World

Walt Disney bij de maquette van It’s a Small World

De wereld is een mooie plek

Tracy Eck wijt de blijvende indruk die It’s a Small World achterliet onder meer aan het feit dat ze nog nooit inwoners van andere landen had gezien of ontmoet. “We hadden geen internet in die tijd, dus ik zag al die zingende, unieke kinderen en de exotische kleren voor het eerst. Het was amazing! Ik zag dat de wereld een mooie plek is. Ik zag optimisme en dat gevoel is me altijd bijgebleven. It’s a Small World had een enorme power, het had impact. Mijn moeder kocht in het souvenirwinkeltje een Small World-pop: een Japans vrouwtje met een wit geschilderd gezichtje, zittend op een zijden kussentje. Dat popje is jarenlang één van mijn favoriete stukken speelgoed geweest. Het gaf me een gevoel van verbondenheid, van ontdekking ook. En dat is precies wat It’s a Small World ook met de gasten in Disneyland doet.”

Handtekening bij Doornroosje

It’s a Small World in Parijs krijgt vaak een bezoek van Tracy Eck. “Ik controleer de attractie regelmatig, om te zorgen dat alles tiptop in orde is. Mijn handtekening in It’s a Small World? Haha, nee zeker niet. Maar het is geen geheim dat imagineers op onopvallende plekken hun naam, handtekening of initialen achterlaten. Dat is een lange traditie. Waar die van mij staan? Ach, ik heb aan zoveel attracties gewerkt, ik weet het niet meer. In de kelder van The Hollywood Tower of Terror in Walt Disney Studios. En ergens in Armageddon. In 2012 werd ik nog gebeld door een schilder in het park. Hij had mijn handtekening ontdekt in het kasteel van Doornroosje. Of ik een foto kwam maken, want er werd zware apparatuur voor de avondshow Disney Dreams op gezet.”

It's a Small World in Disneyland Paris

It’s a Small World in Disneyland Paris

Anton Pieck leverde inspiratie

In It’s a Small World in Disneyland Paris verbeelden 281 poppen alle kinderen van de wereld. De Nederlandse kinderen – gekleed in Volendammer kostuums en vanzelfsprekend met klompen aan – zitten in grote tulpen. Het is niet de enige Nederlandse inbreng, beaamt Tracy Eck. Bij de bouw van It’s a Small World aan het begin van de jaren 90 leverde Anton Pieck de inspiratie voor de kleuren van de kenmerkende voorgevel van de attractie. De imagineers van destijds vonden de combinatie van diverse pasteltinten terug in de prenten van de bekende illustrator.

Band met Unicef

Ruim een halve eeuw geleden bedacht Walt Disney It’s a Small World voor Unicef. Anno 2014 is de kinderrechtenorganisatie van de Verenigde Naties nog steeds verbonden aan de attractie. Ter gelegenheid van de 50e verjaardag van wat wellicht de bekendste parkattractie ter wereld is doneert The Walt Disney Company een kwart miljoen dollar aan Unicef. “Fantastisch”, vindt Tracy Eck. “Er lijden nog steeds enorm veel kinderen op onze wereld. Het is zo goed dat Unicef zich daar voor inspant. En dat Unicef en It’s a Small World nog steeds met elkaar verbonden zijn. Want het draait allemaal om kinderen!” •

Lees ook: Wat is imagineering?

2014 © Tekst: Adri van Esch voor Rides.nl – Foto’s: Disney, Adri van Esch